Jak zrobić owsiankę na mleku czy wodzie? Jakie dodatki wybrać?

Owsianka to jedno z najpopularniejszych, a zarazem najzdrowszych śniadań. Znajduje się ona niemalże w każdym jadłospisie diet odchudzających. Można przygotować ją na wiele sposobów - na mleku i na wodzie, z jogurtem, czy kefirem oraz z dodatkiem świeżych lub suszonych owoców i miodu. Płatki owsiane towarzyszą nam od dzieciństwa. Niepowtarzalny smak domowej owsianki uzyskamy dodając do podstawowego przepisu odrobinę własnej fantazji. Sprawdź nasz przepis na pożywną owsiankę ze świeżych płatków owsianych i pysznych dodatków dostępnych w naszej spiżarni - suszonych owoców, bakalii i orzechów.

Jak powstają płatki owsiane?

Produkt ten pozyskiwany jest z oczyszczonych, a następnie suszonych i rozdrobnionych ziaren owsa, uprawianego zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Zboże to bogate jest w fosfor, mangan, żelazo, cynk, magnez, a także witaminy z grupy B oraz błonnik, który wspomaga trawienie. Sprawdze i pyszne płatki owsiane znajdziecie w naszej internetowej spiżarni sklepu Schronisko Bukowina. 

Jakie wyróżniamy typy płatków owsianych i czym one się różnią?

  • Płatki owsiane zwykłe - najmniej przetworzone i zarazem najbardziej wartościowe; powstają w momencie gniecenia ziaren owsa, które w rezultacie stają się lekko nawilżone i odtłuszczone. Rodzaj ten wymaga dłuższego gotowania.
  • Płatki górskie - są lekko przetworzone i charakteryzują się słodkim smakiem; ziarno jest rozdrobnione, odtłuszczone i parowane. Idealnie sprawdzą się w połączeniu z jogurtem lub rozmoknięte w mleku. Ich zaletą jest to, że nie wymagają długiego przygotowania, tak jak w przypadku zwykłych płatków. 
  • Płatki błyskawiczne - posiadają najmniejszą zawartość wody; są od razu gotowe do spożycia. Poddawane są procesowi nawodnienia, przez co szybciej i łatwiej chłoną wodę, dlatego nie trzeba ich gotować, wystarczy zalać je gorącą wodą lub mlekiem. Ze względu na sposób ich pozyskiwania, są one bardziej kaloryczne, mają więcej węglowodanów i zawierają mniej błonnika.

Płatki owsiane – kcal i wartości odżywcze

Ostatnimi czasy zyskały one sporą popularność u osób dbających o prawidłowe odżywianie. Dzięki wielu wartościom odżywczym, zdrowe i pożywne płatki z owsa polecane są przez dietetyków. 100 g płatków owsianych zawiera 366 kcal. Porcja ta bogata jest w cenne tłuszcze nienasycone oraz węglowodany i białko. Duża zawartość błonnika wpływa pozytywnie na pracę jelit, stabilizuje poziom cukru oraz zapobiega powstawaniu miażdżycy. Płatki to źródło witamin z grupy B: witaminy B1, B5 oraz E i C.

płatki owsiane

Jaki wpływ na zdrowie może mieć owsianka?

Owsiane płatki mają wiele właściwości: opóźniają proces starzenia, usprawniają pracę jelit, obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe i błonnik. Nie bez powodu zostały zaliczone do tzw. żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która ma korzystny wpływ na organizm człowieka. Jak widać niepozorna owsianka może  zdziałać cuda dla naszego zdrowia. Posiada niski indeks glikemiczny przez co obniża poziom cukru we krwi. Osoby chorujące na cukrzycę powinny jednak pamiętać, że długie gotowanie płatków powoduje zwiększenie indeksu. Po zjedzeniu owsianki czujemy się syci i pełni energii, a to wszystko za sprawą żelaza - składnika hemoglobiny, której głównym zadaniem jest transport tlenu do komórek, co powoduje wytwarzanie energii. Witaminy z grupy B również dodają nam siły i prawidłowo działają na układ nerwowy. Mangan zawarty w owsiance odpowiedzialny jest także za produkcję energii w naszym organizmie. Spożywanie takiego zdrowego śniadania oddziałuje na ciśnienie krwi. Zawarte w owsie awentramidy mają właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. 

Jak owsianka pomaga na odchudzanie?

Owsianka zapewnia uczucie sytości przez długi czas. Wszystko to za sprawą błonnika, który nie jest trawiony przez ludzki organizm, ale dobrze wypełnia żołądek. To sprawia, że osoby jedzące owsiankę rzadziej sięgają po przekąski między posiłkami. Owsiane płatki zawierają sporo energetycznego białka. Spożywanie owsianki może pomóc w odchudzaniu. Jak to możliwe? Zawartość beta - glukanu, czyli rozpuszczalnego w wodzie błonnika, zmniejsza poziom hormonu głodu - cholecystokininy. Badania pokazują, że osoby jedzące owsiankę na śniadanie, miej odczuwają głód przez co lepiej im kontrolować masę ciała.

owsianka z jagodami

Z czym jeść owsiankę?

Dla niektórych owsianka to kojarząca się z dzieciństwem nieapetyczna breja. Obecnie coraz więcej osób sięga po nią na śniadanie. Można ją jeść na wiele sposobów i za każdym razem owsiane płatki mogą smakować inaczej. Co można dodać do owsianki, aby smakowała wyśmienicie? Na początku musimy zdecydować, czy chcemy aby nasza owsianka była ugotowana na wodzie, czy na mleku. Po ugotowaniu płatków owsianych możemy dodać do nich składniki odpowiadające naszym upodobaniom smakowym. Mogą to być różnego rodzaju bakalie, rodzynki, orzechy, siemię lniane, czy nasiona chia. Owsianka będzie idealnie smakowała, kiedy dodamy do niej świeże owoce - borówki, truskawki, banany, jabłka, czy kiwi . Całość można doprawić cynamonem lub dodać kilka kropel syropu klonowego. Jeśli chcemy zrobić owsiankę na wodzie, możemy później zalać ją mlekiem roślinnym: mlekiem kokosowym, sojowym lub jogurtem, czy mlekiem krowim.

Owsianka na mleku lub owsianka na wodzie – jak ją przygotować? Oto nasze polecane przepisy

Pożywne śniadanie to podstawa każdego dnia. Przygotowując posiłek powinniśmy pamiętać, aby był zdrowy i zapewniał nam solidną dawkę energii na cały dzień. Propozycją energetycznego śniadania jest niezastąpiona owsianka.

Przepis na zdrową owsiankę z miodem i suszonymi śliwkami

Składniki:

Owsiankę zalewamy mlekiem i podgrzewamy około 5 minut, cały czas mieszając. Gotową owsiankę nakładamy do miseczki, dodajemy miód, suszone śliwki, nerkowce oraz wiśnie w syropie. Zamiast miodu, można użyć także syropu z naszej spiżarni np. syropu z malin.

Owsianka z masłem orzechowym

Składniki:

Owsiankę zalewamy mlekiem, gotujemy na wolnym ogniu cały czas mieszając. Ciepłą owsiankę nakładamy do miseczki i dodajemy nasze składniki: banana, jagody, suszone daktyle lub morele oraz masło orzechowe. Jeśli chcemy, możemy do owsianki dodać także ulubione konfitury np. konfiturę z truskawek lub rozpływającą się w ustach włoską konfiturę z pomarańczy z cynamonem i wanilią - Leonce Blanc.

Tak przygotowana owsianka wygląda apetycznie i zachęca do zjedzenia. Obecnie owsianka jest popularna na całym świecie. Nic dziwnego, można przygotować ją zaledwie w kilka minut, jest pyszna i przede wszystkim zdrowa.