Facebook Pixel

Kapary - w zalewie, marynowane, włoskie

 

Czym są kapary i jak wykorzystywać je w kuchni? Podpowiadamy!

Przypuszcza się, że kapary pochodzą z terenów Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej. Określenie „kapar” bierze się od pochodzącego z łaciny słowa „capra”, co w tłumaczeniu oznacza „koza”. Nazwa nie jest przypadkowa – odzwierciedla ona bowiem intensywny aromat kaparów. Co ciekawe, kapary nie są wykorzystywane wyłącznie w przemyśle spożywczym. Arabowie cenią sobie również ich lecznicze właściwości.

Kapary to cierniste krzewy z rodziny kaparowatych, które występują w wielu rejonach na całym świecie. W Europie uprawia się je między innymi w Hiszpanii, Francji czy we Włoszech. Choć cała roślina jest jadalna, to w kuchni najczęściej wykorzystywana jest jej jedna część – pąki kwiatu. Kwiat kapara kwitnie wyłącznie przez jeden dzień. To wtedy pojawia się owoc, który trzeba zebrać wcześnie rano.

Kapary to zamknięte i ususzone zielone pąki kwiatów. Klasyfikuje się je na podstawie rozmiaru – im mniejszy kapar, tym jego wartość jest wyższa. Zazwyczaj marynuje się je w solance, occie lub oleju.

Co jeszcze wyróżnia kapary? Smak tego rarytasu jest bardzo intensywny. Są one cierpkie, gorzkawe i ostre – te walory dodatkowo podkreśla marynata. Wiele osób twierdzi, że smakiem przypominają musztardę, pieprz, chrzan, a nawet oliwki.

Kapary w zalewie — do czego używać?

Kapary to doskonały sposób na dodanie wyrazistości ulubionym potrawom. Ich intensywny smak świetnie komponuje się z daniami kuchni śródziemnomorskiej. Warto jednak pamiętać, że ciepło łatwo niszczy ich aromat. Właśnie dlatego powinno się je dodawać do dań na zimno lub pod koniec gotowania.

Kapary to fantastyczny dodatek do past kanapkowych. Możesz z nich na przykład przygotować domową tapenadę – pastę, której głównymi składnikami są oliwki, oliwa oraz właśnie kapary. Z powodzeniem sprawdzą się jako aromatyczny dodatek do sałatek. Doskonale komponują się ze świeżymi warzywami, oliwą i serem feta oraz posiekaną natką pietruszki. Gwarantujemy, że ten niepozorny składnik odmieni charakter nawet najprostszej sałatki. Jeśli jesteś miłośnikiem kuchni włoskiej, to koniecznie przygotuj makaron z kaparami. Możesz połączyć je z suszonymi pomidorami, tuńczykiem czy boczkiem. Nie potrzeba wiele, by przygotować szybki i smaczny obiad rodem z włoskiej restauracji. Kulinarne zastosowanie kaparów jest bardzo szerokie — z ich udziałem przygotujesz sosy i marynaty do mięs i ryb, ale także mogą one być samodzielną przekąską zaserwowaną np. na desce serów.

Do czego pasują kapary?

Kapary mają specyficzny, orientalny smak, który świetnie współgra zarówno z rybami, jak i makaronem czy jajkami. Możesz ich używać jako składnika sałatek, czy past, ale także będą świetnym dodatkiem do pizzy. Pamiętaj, że te przechowywane w soli morskiej, jak wiele innych w ten sposób przechowywanych delikatesów spożywczych, nie nadają się do jedzenia jako oddzielna przekąska, ale idealnie pasować będą do marynaty lub sosu. Kapary w zalewie octowej świetnie sprawdzą się w każdej kuchni, urozmaicając dania, które przyrządzasz. Można je używać w całości lub zblendowane. Tam, gdzie chcesz ich użyć w całości, sprawdzą się kapary z szypułkami.

Gdzie kupić prawdziwe włoskie kapary?

Kapary w sklepie internetowym Schronisko Bukowina, pochodzą ze starannie wyselekcjonowanych, włoskich źródeł. Nie posiadają żadnych niepotrzebnych dodatków aromatycznych i konserwujących. Kapary w sklepie online dostępne są w dwóch wariantach marynowania - w zalewie octowej oraz w soli morskiej.

Kapary i ich cenne składniki odżywcze

Okazuje się, że te niewielkie pąki kwiatów, cierpkie w smaku, skrywają w sobie niezwykle cenne wartości odżywcze! Kapary to przyprawa szczególnie bogata w sole mineralne z jodem. Dostarczają organizmowi licznych witamin niezbędnych do zachowania przez nas dobrej formy.

Zawarta w nich witamina C jest przede wszystkim znana ze swojego dobroczynnego wpływu na układ odpornościowy, ale oprócz tego odpowiedzialna jest za opóźnianie procesów starzenia. Witamina A przyspiesza między innymi proces gojenia się ran i fantastycznie wpływa na wygląd skóry.

Za prawidłowy przebieg procesu krzepnięcia krwi odpowiada witamina K – także obecna w kaparach. Rozpuszczalna w tłuszczach witamina E jest natomiast często określana nazwą „witaminy płodności”. Nie można także zapomnieć o witaminach z grupy B, które przede wszystkim odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

W kaparach znajdziesz również znaczne ilości kwercetyny, rutyny, antyoksydantów, karotenoidów i substancji tłuszczowych. Rutyna, inaczej rutozyd, ma ogromny wpływ na stan układu krwionośnego naszego organizmu – uszczelnia naczynia krwionośne, sprawia, że są mocne i elastyczne, a także spowalnia utlenianie witaminy C. W efekcie istnieje znacznie mniejsze ryzyko pojawienia się żylaków, obrzęków kończyn czy owrzodzenia. Wśród wartości odżywczych kaparów warto wymienić spore ilości wapnia, magnezu, potasu oraz sodu. Jednak wprowadzając kapary do codziennej diety, należy ją odpowiednio zbilansować, ponieważ duża zawartość sodu w organizmie może doprowadzić do hipernatremii, która prowadzi do zatrzymania wody w całym ciele, co w konsekwencji może prowadzić do nadciśnienia tętniczego.

Jakie właściwości zdrowotne mają kapary?

Przysmak popularny szczególnie w krajach basenu Morza Śródziemnego skrywa wiele cennych dla zdrowia właściwości. Kapary mają korzystny wpływ na układ pokarmowy, dlatego śmiało powinny po nie sięgać osoby cierpiące na problemy z wątrobą, czy wzdęciami i biegunkami. Dodatkowo wspomagają pracę układu krążenia i ułatwiają przyswajanie przez organizm substancji odżywczych z pożywienia, które mają duże znaczenie, jeśli chodzi o funkcjonowanie naczyń krwionośnych. Wprowadzając do diety kapary, można zatem ograniczyć ryzyko pojawienia się owrzodzeń i żylaków. Używane jako przyprawa kapary mogą posłużyć również jako naturalny afrodyzjak. Pączki kaparu ciernistego chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, gdyż charakteryzują się dużą zawartością antyoksydantów, które m.in. odpowiadają za spowolnienie procesów starzenia się organizmu, dlatego też przypisuje się im właściwości odmładzające. Ze względu na niską kaloryczność, kapary mogą znaleźć się w diecie osób dbających o linię — przyspieszają metabolizm tłuszczów, dzięki czemu wspomagają odchudzanie. Niezwykle pomocne kapary okażą się również w czasie leczenia infekcji górnych dróg oddechowych. Właściwości kaparów są nieocenione — ta roślina idealnie sprawdzi się w walce z wirusami i bakteriami.

Ile kalorii mają kapary?

Kapary są nie tylko niezwykle smaczne, ale także nie zawierają dużej liczby kalorii. Porcja zawierająca 100 gramów kaparów ma zaledwie 23 kcal. Ich dodatkowym atutem jest fakt, że regulują procesy metaboliczne organizmu.

Nawet jeśli dbasz o liczbę przyjmowanych w ciągu dnia kalorii, nie obawiaj się kaparów. Bez przeszkód możesz włączyć je do codziennej diety. Mimo iż jest to produkt zdrowy i niskokaloryczny, nie oznacza to jednak, że możesz jeść go w hurtowych ilościach – pamiętaj o zachowaniu umiaru.

Jak przechowywać kapary po otwarciu?

Jeśli chcesz cieszyć się niepowtarzalnym smakiem kaparów, to musisz wiedzieć, jak je prawidłowo przechowywać.

Kapary znajdziesz głównie w szklanych słoiczkach, w których są zanurzone w zalewie. W taki właśnie sposób należy je przechowywać również po otwarciu. Otwarte opakowanie kaparów trzymaj w lodówce. Jeśli nie zjadasz wszystkich za jednym razem, nie wylewaj zalewy – pączki powinny być w niej dokładnie zanurzone. W przeciwnym wypadku szybko wyschną i stracą swoje walory smakowe.

Jak wykorzystać kapary z szypułkami?

Niepowtarzalny smak kaparów doceniają nie tylko Włosi, Francuzi czy Hiszpanie. To przysmak, który kochają kucharze na całym świecie – niemal każde danie z dodatkiem kaparów staje się zdecydowanie bardziej oryginalne i wyszukane. Wykorzystaj ich naturalny urok i użyj jako składnika sosu do makaronu lub połóż na pizzy. Wyróżnisz swoje danie zarówno smakiem, jak i wyglądem.

 

Czy kapary są zdrowe? Kto nie powinien ich jeść?

Kapary to bardzo wartościowy produkt, który zdecydowanie warto włączyć do swojego jadłospisu. Aż w około 85% składają się one z wody. Reszta to między innymi liczne pierwiastki mineralne, gorzkie glikozydy czy niezwykle cenne polifenole. Ta ostatnia substancja, znana szerzej jako antyoksydanty, chroni przed nowotworami i spowalnia procesy starzenie się skóry.

Surowe kapary zawierają około 310 miligramów antyoksydantów na 100 gramów produktu. To oznacza, że są jednym z liderów pod względem ilości polifenoli wśród roślin stosowanych w kuchni! Regularne jedzenie kaparów pomoże Ci też pozbyć się uporczywych wzdęć i wzmocni Twoją wątrobę.

Mimo że kapary niezaprzeczalnie posiadają zdrowotne właściwości, to nie każdy może je spożywać. Ten egzotyczny przysmak zawiera sporo sodu, dlatego powinny go unikać osoby, które są na diecie niskosodowej, mają problem z zatrzymywaniem się wody w organizmie czy kłopoty z nadciśnieniem. Kapary odradzane są także kobietom w ciąży oraz osobom, które cierpią na niedobór wapnia.

Włącz do swoich dań prawdziwie włoski smak!

Zaintrygowały Cię kapary? Zastosowanie w kuchni tego dość egzotycznego produktu może być najlepszą decyzją żywieniową, jaką podejmiesz! Dzięki wyjątkowemu smakowi kapar w prosty sposób dodasz swoim ulubionym daniom oryginalności i wyrazistości. Bez wahania decyduj się na kuchenne eksperymenty i odkrywaj nieznane połączenia smakowe!

Nie zwlekaj i na własnej skórze przekonaj się, dlaczego kapary są tak mocno doceniane na całym świecie. Doskonałe kapary transportowane bezpośrednio z Włoch znajdziesz w naszej Spiżarni. Kupując kapary ze Schroniska Bukowina, masz pewność, że wybierasz najlepsze produkty najwyższej jakości – takie, które bez wahania możemy zastosować także w swojej kuchni. Pamiętaj, że możesz cieszyć się tym śródziemnomorskim przysmakiem bez konieczności wychodzenia z domu – wszystkie nasze produkty zamówisz z dostawą pod same drzwi!

Zobacz jako Siatka Lista

Produkty 7

na stronę
Desc
Zobacz jako Siatka Lista

Produkty 7

na stronę
Desc